Forhandlernyheter fra Interactive Norway

Ny rapport viser delte meninger om ny kontorhverdag blant ledere og ansatte

Skrevet av Interactive | 10. september 2021

Fersk undersøkelse fra Ipsos avslører stor uenighet mellom ledere og ansatte når det kommer til å jobbe fra kontoret. Mens lederne forventer at de ansatte skal jobbe mer på kontoret, er det ikke mange ansatte som har planer om akkurat det. Samtidig opplever nesten «alle» utfordringer med digitale møter. Dette er en kopiert sak fra teknoblogger Hans Petter-Nygård Hansen.

Hybrid hverdag

IPSOS har på vegne av Epos, gjennomført en undersøkelse som avdekker blant annet store forskjeller mellom ledere og ansatte når det kommer til balansen mellom å jobbe fra kontoret og hjemme. Undersøkelsen konkluderer også med at vi i løpet av pandemien har brukt hele 7 timer hver uke i virtuelle møter så langt i 2021. Det er en økning på 2 timer sammenlignet med 2021.

Undersøkelsen konkluderer også med at de aller fleste av oss opplever flere utfordringer relatert til å delta i virtuelle møter. Men selvsagt også fordeler. 99 prosent av ledere har for eksempel innsett at virtuelle møter er kostnadsbesparende og mye enklere tilrettelegger for kommunikasjon over forskjellige tidssoner.

Gapet mellom ledere og ansatte

Etter hvert som ting begynner å gå tilbake til normalen forventer mange ledere at man skal kunne nyte seg av godene fra et hybrid arbeidsmiljø. Samtidig er det store forskjellige i forventningene mellom ledere og deres ansatte når det gjelder det å returnere til kontoret for å jobbe.

Mens hele 56 prosent av globale beslutningstakere forventer at ansatte øker tiden på kontoret, er det kun 26 prosent av de ansatte som selv har lyst til det.

Dette gapet mellom arbeidsgivere og arbeidstakere signaliserer en global trend, der den største forskjellen finnes i USA. Her svarer 74 prosent av arbeidsgivere at de forventer at ansatte returnerer til kontoret, mens 29 prosent av de ansatte som vil det samme.

Resultatene tyder på at ledere må samkjøre seg bedre med sine ansatte.

Vellykkede bedrifter vil defineres av deres evne til å støtte mennesker med de riktige teknologiløsningene som er skreddersydd for behov og forventninger. Teknologiløsninger i dag tilbyr en klar måte å bygge bro mellom forskjellige forventninger og prioriteringer, hvor integrerte audiovisuelle løsninger av høy kvalitet har potensial til å bringe det beste fra begge verdener til post-pandemisk arbeid. Videre, ved å bidra til å eliminere distraksjoner, forbedrer samarbeidsteknologi både menneskelig interaksjon og øker profesjonaliteten, i tillegg til å hjelpe bedrifter til å nå en gullstandard for hybrid arbeidsplassen, sier Erik Wasa, CCO i PeBeCom, distributør av EPOS i Norge, i en pressemelding.

//Artikkelen fortsetter etter annonsen//

 

Økende behov for hybrid teknologi

Ved å forstå og møte deres behov, kan man lage mer velfungerende hybride arbeidsmiljøer som sikrer fremtidige talenter. Noen fremoverlente bransjer har har innsett at dette tillater dem å utnytte tilgangen på talenter fra hele verden, og dermed får enda større forretningsmuligheter og kostnadsbesparelser.

Dårlige møter som følge av dårlig lyd

Et godt møte er avhengig av mange faktorer. Her er det også store forskjeller mellom møter som holdes fysisk og møter som holdes digitalt. Og i en hybrid fremtid, vil teknologien bli enda viktigere, slik at deltagere som deltar digitalt, blir i samme grad inkludert og involvert. Og da er det blant annet viktig at lyden fungerer tilfredsstillende.

Og er det én ting vi har erfart og lært i løpet av pandemien, så er det nettopp det at lyden sjeldent fungerer så godt som den burde i et digitalt møte.

Det kommer også tydelig frem i undersøkelsen, hvor 89 prosent av brukere opplever problemer under virtuelle møter. Ansatte i alle markeder opplever kritiske problemer som følge av dårlig lyd og video.

De vanligste problemene er:

  • 26 prosent opplever misforståelser om hva som blir sagt i et møte
  • 21 prosent går glipp av viktig informasjon
  • 17 prosent sier de fremstår uprofesjonelle på grunn av dårlig lyd
  • 16 prosent melder at utstyret deres ikke passer til bruken
  • 13 prosent rapporterer om vanskeligheter med å se detaljer på skjermen

Over tid kan slike negative erfaringer påvirke ansattes produktivitet ved å svekke fokus, engasjement og deltakelse. Heldigvis har ledere innsett at dårlig lyd kan skade bedriften deres og ansattes velvære.

  • 88 prosent av dem sier det har medførte utfordringer det siste året.
  • 77 prosent tror at riktig teknologi vil kunne overvinne utfordringene med samarbeid og er villige til å investere i nytt utstyr og infrastruktur. 

Hele rapporten kan du lese her.

Nureva HDL lyd og mikrofonsystem simulerer algoritmisk basert på rommets størrelse og innhold over 8000 digitale mikrofoner fordelt på hver kvm.

Om undersøkelsen

EPOS bestilte undersøkelsen fra IPSOS Danmark mellom mars og april 2021. Dataene ble samlet inn ved hjelp av assisterte nettintervjuer fra over 2.500 respondenter. Mannlige og kvinnelige respondenter fra USA, Storbritannia, Frankrike, Tyskland, Hong Kong og Singapore i alderen 18-65+ ble undersøkt. Dette inkluderte respondenter som jobber i selskaper med 50+ ansatte, beslutningstakere og sluttbrukere av lydløsninger, som alle jobber minst 20 timer per uke.

Besøk siden til https://hanspetter.info/