Den internasjonale tankesmien Catalyst samlet skoleledere fra hele Nord-Amerika for å diskutere erfaringer og ufordringer knyttet til kvalitet i (fjern)undervisningen under Covid-19, dette er hva man kom frem til.
Ulike læringsmodeller i bruk
Skolelederne rapporterer om ulike fremgangsmåter for å løse fjernundervisningen.
- Synkronisert undervisning
Læreren underviser elever i klasserommet før opplegget gjentaes for eksterne elever etterpå, eller underviser elevene i klasserommet med samtidig overføring til eksterne elever. - Usynkronisert undervisning
Elevene jobber med undervisningsopplegg hjemme i eget tempo. - Hybrid undervisning
Lærer underviser elever i klasserommet og veksler mellom å koble på eksterne elever i den samtidige undervisningen alt etter hva som er mest hensiktsmessig.
Teknologi og infrastruktur
- Skoler har følt på store utfordringer knyttet til tilkobling og distribusjon av undervisning som følge av manglende infrastruktur og enhetlig tilnærming på skolen og i hjemmet.
- Skolelederne er overveldet av antall selskaper som kontakter dem med tilbud og tjenester i et for dem uoversiktelig teknologilandskap.
Konsentrasjon og engasjement
- Noen lærere synes det er vanskelig å være kreative samt opprettholde engasjementet og interessen blant elevene sine under fjernundervisning.
- Oppmøteproblemer og elever som “tuller bort” tiden mens den digitale undervisningen foregår krever at foreldre tar en mer aktiv rolle i hjemmet.
Man er enige om at dette er avgjørende for å skape meningsfulle læringsopplevelser over nettet:
- Oppmuntre elevene til å ta mer aktive roller i undervisningen.
- Utnytte bedre pedagogikkdrevne teknologier som fremmer aktiv læring.
- Gi muligheter for mindre gruppeinteraksjoner slik at elvene kan jobbe seg i mellom.
- Gi elevene en stemme og mulighet til i større grad velge oppgaver hver enkelt skal løse.
Kommunikasjon
- Negativt sett sliter lærerne med å bygge relasjoner og tillit blant elevene sine.
- Positivt verdsetter elevene nye muligheter for samarbeid seg i mellom ved hjelp av teknolgi.
Vurdering for læring
- Man er enig om at lærere trenger flere muligheter for å vurdere læringen hos hver elev.
- En tilgjengelig og enkel plattform som sikrer læreren denne innsikten er en nøkkelfaktor.
Utvikle nye ferdigheter
- Skolen trenger flere muligheter og strategier for bedre kunne støtte lærere, foreldre og elever gjennom navigeringen i teknologilandskapet.
- Det er viktig å gi lærerne selvtillit slik at de føler seg hjemme og trygge med teknologien.
- Lærerne trenger ikke bare vite hvordan bruke teknologi men også pedagogisk sett, hvorfor.
- Det finnes nå et stort mulighetsrom for å utvikle nye ferdigheter hos elevene.
Kilde:
"Quality teaching and learning - Pandemic proof" av Giancarlo Brotto