En god interaktiv skjerm er en sentral del av infrastrukturen i dagens digitale klasserom. Interactive Norway har 13 års erfaring, og er Norges ledende kompetansesenter på interaktive visningsflater.

Her er fire grunner til å velge løsninger fra oss:

1. Vi har fokus kun på interaktive løsninger

Interactive Norway er den eneste aktøren i Norge som fokuserer 100 prosent på interaktive visningsflater. I Interactive har vi valgt å være eksperter på kun ett område, nemlig store touch-flater til klasserom og møterom. Det er dette vi brenner for, og alle ansatte i Interactive går på jobb hver dag for å utvikle sin kompetanse på dette feltet.

I løpet av 13 år i bransjen har vi hatt mulighet til å jobbe tett på norsk skole, og våre pedagoger og produkteksperter har tilegnet seg uvurderlig erfaring når det kommer til hva som fungerer og hva som ikke fungerer i det digitale klasserommet. Vårt fokus og vår ekspertise vil komme skolene til gode når de velger å satse på våre anbefalte løsninger til sine digitale klasserom. Interactive selger ikke produkter direkte til skoler men jobber via en kanal med forhandlere over hele landet. Det betyr at vi kan fokusere 100% på å være et rådgivende kompetansesenter.

2. Vi har muligheten til å velge de beste løsningene på markedet

Nettopp på bakgrunn av vårt nisjefokus bruker vi i Interactive mye tid på å utforske interaktive løsninger fra produsenter verden over. Det finnes tusenvis av ulike modeller å velge mellom på det internasjonale markedet – dersom du har vært på den årlige BETT-konferansen skjønner du hva vi snakker om. På messegulvet i London finner man hvert år hundrevis av interaktive tavler, projektorer og skjermløsninger.

Det kan være vanskelig for norske lærere og skoleledere å orientere seg i jungelen av interaktive visningsflater. Vår oppgave er å plukke de gode løsningene, fra de beste produsentene. Derfor reiser vi hvert år til BETT og andre internasjonale konferanser for å se og teste ny teknologi. Produsentene kommer også til oss i Norge for å presentere sine løsninger. Etter grundige vurderinger av både produsenter og produkter velger vi kun å importere de løsningene vi mener passer best til norske klasserom. Dette er en kontinuerlig prosess. Per i dag velger vi kun å fokusere på løsninger fra produsentene SMART, Prowise og Nureva. Disse produsentene tilbyr løsninger som svarer til ulike behov og er, etter vår mening, alle best i sin klasse.

Interactive Norway på messe.

3. Langsiktighet gir trygghet

Interactive ble stiftet i 2005, og har vokst til å bli det ledende kompetansesenteret innen interaktive løsninger i Norge. Vi har jobbet med interaktivitet i 13 år og vi har tenkt å være her også de neste 13 årene. I Interactive tenker vi langsiktig. Dette perspektivet benytter vi også når vi velger hvilke produsenter vi skal satse på. Men hvorfor er langsiktighet så avgjørende for valg av læringsteknologi til klasserommet ditt?

La oss ta et eksempel og gå ti år tilbake i tid. Det var da en «boom» i markedet for interaktive tavler til norske klasserom. Etterspørselen var stor og stadig flere selskaper startet opp med import av tavler fra en rekke produsenter. På det meste var det over tolv ulike merker å velge mellom i det norske markedet. Fem år senere var det kun tre-fire aktører igjen på markedet, og i dag er det kun to. En rekke skoler valgte for eksempel å anskaffe interaktive tavler av merket 3M. Men få år senere bestemte produsenten 3M seg for å legge ned produksjonen av interaktive tavler. Utviklingen av tavlen og programvaren stoppet opp, garantien ble verdiløs og skolekundene hadde ikke lenger noe sted å gå for service, support, kurs og oppfølging.

Når man skal investere i digital infrastruktur til fremtidens klasserom er det viktig at investeringen er fremtidsrettet. Man skal kunne være trygg på at produsenten vil videreutvikle løsningen og at løsningen støttes av en stabil og langsiktig aktør i Norge.

Ser man på store globale produsenter som for eksempel 3M, Samsung, Phillips og Benq, kan disse antakelig produsere helt greie interaktive skjermer i en periode. Men for disse globale gigantene er interaktive skjermer til klasserommet en forsvinnende liten del av selskapets totale omsetning. Vår erfaring er at fokus på utdanningsbransjen er i liten grad til stede, samtidig som veien er kort til å nedlegge produksjon av produkter som ikke oppnår tilstrekkelig suksess.  


Dette er årsaken til at vi i Interactive kun satser på løsninger fra solide produsenter som har all sitt fokus rettet mot vår nisje – nemlig å lage verdens beste interaktive skjermer for bruk i klasserommet. SMART og Prowise er to av svært få produsenter som gjør nettopp dette i dag.

4. Dyktige pedagoger og tilstedeværelse i norsk skole

Mye av Interactives suksess skyldes at våre ansatte er tett på norsk skole. Vi har et sterkt utdanningsteam bestående av dyktige pedagoger som selv har vært lærere. Dette er personer som har stått i klasserommet og vet hvor skoen trykker, og ikke minst, virkelig brenner for å digitalisere skolen og gi elevene bedre læring.

En ting som skiller Interactive fra andre distributører i IT-bransjen er også vår sterke tilstedeværelse i norsk skole og i det norske EdTech-miljøet. Våre digitalpedagoger er etterspurte som rådgivere og foredragsholdere, og tilbringer mesteparten av sin tid ute på skoler og på skolerelaterte arrangementer i hele Norge.

Ikke bare holder vi kurs i hele landet, vi er også representert med stand og foredrag på stort sett alle utdanningskonferanser. Derfor har vi for eksempel 15 store transportkasser med skjermløsninger som kontinuerlig fraktes Norge rundt til konferanser og IKT-samlinger. Dette fordi vi ønsker å tilgjengeliggjøre våre løsninger og vår kompetanse i så stor grad som mulig. Vi vet det gir trygghet for norske skoleledere (og -eiere) å satse på løsninger fra folk de kjenner, kan snakke med, og som er tilgjengelige år etter år.

Få en gratis demo av Interactives interaktive løsninger

Erlend Mebust

Skrevet av Erlend Mebust

Erlend Mebust er gründer og leder for Utdanningsteamet i Interactive. Han har 13 års erfaring med interaktiv teknologi og rådgivning innen skole og IKT.

Abonner på bloggen

Nye artikler